Als je een huis koopt, dan moet je naar de notaris. Wat is de rol van de notaris bij de aankoop van een huis? Wij vertellen je meer. 

Leveringsakte en hypotheekakte

Bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek is een notaris onmisbaar. Een notaris is als enige bevoegd om ervoor te zorgen dat het huis ook aan de koper wordt geleverd.

De notaris stelt de akte van levering ofwel transportakte op. Met deze akte word je eigenaar van de woning. De notaris maakt de leveringsakte op basis van de eerder getekende koopovereenkomst op.

Sluit je een hypotheek af voor de aankoop van het huis? Dan stelt de notaris ook de hypotheekakte op. Hierin staat dat je je huis in onderpand geeft in ruil voor het krijgen van de geldlening. Bovendien staan de hoogte van de hypothecaire inschrijving en de hypotheekrente in de hypotheekakte.

Werkzaamheden notaris

De werkzaamheden die een notaris verricht rond de aankoop van een huis zijn:

  • Persoonsgegevens opvragen uit de Basisregistratie Personen.
  • De identiteit vaststellen van alle personen die bij de akte betrokken zijn.
  • Nakijken of de betrokken personen het huis ook mogen verkopen. Zo kijkt de notaris naar eventuele faillissementen of een echtscheiding.
  • Bij het Kadaster nakijken of er hypotheken of beslagen op het huis rusten.
  • Onderzoeken of er sprake is van erfdienstbaarheden, zoals erfpacht of een recht van overpad.
  • Nagaan of er beperkende bepalingen in de vorige leveringsakte zijn opgenomen, zoals boetebepalingen.
  • Toezicht houden op de betaling van een eventuele waarborgsom of afgifte bankgarantie. 
  • Opvragen hypotheekgelden.
  • Controleren of volledige aankoopsom gestort is.

Notaris kiezen

Bij een nieuwbouwproject is vaak sprake van een projectnotaris die alle overdrachten doet voor het hele project. De kosten hiervoor betaalt de aannemer of de projectontwikkelaar. Je hoeft alleen nog maar de notariskosten voor de hypotheekakte te betalen. Het makkelijkste is om hiervoor naar de projectnotaris te gaan. Dat hoeft niet. In andere gevallen kiest de koper de notaris.

Omdat een notaris zelf zijn uurtarief mag bepalen, is het slim bij meerdere notarissen een offerte op te vragen en deze te vergelijken. Dat hoeft helemaal niet in je eigen woonplaats te zijn. Let daarbij goed op of bijkomende kosten zoals inschrijvingskosten bij het Kadaster, registratierechten en/of recherchekosten bij de prijs inbegrepen zitten en of de offerte inclusief of exclusief btw is. Ook is het verstandig in een offerte vast te laten leggen welke werkzaamheden de notaris verricht en wat dat gaat kosten zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Onze adviseurs vertellen je graag meer over een huis kopen, de rol van de notaris en eventuele aandachtspunten.