Alle vragen over UBO op één pagina

BSB Verzekeringen is verplicht volgens Sanctiewetgeving om te weten met wie zij zaken doen. 
Bekijk alle vragen!

Alle vragen op een rij!

Waar vul ik de ubo-gegevens in?
Het is mogelijk om deze gegevens online in te vullen via deze link

Ook is het mogelijk om deze gegevens in te vullen via dit formulier. Dit kan ingevuld worden en verstuurd worden naar zakelijk@bsbverzekeringen.nl.
Waarom wordt er geen gebruik gemaakt van het UBO register van de KvK?
Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat het UBO register niet openbaar mag zijn. Daarom is het niet mogelijk om gebruik te maken van het UBO register van de KvK.

Lees HIER meer!
Wat is het belang van een UBO-verklaring in het licht van de Sanctiewetgeving?
BSB Verzekeringen is verplicht volgens Sanctiewetgeving om te weten met wie zij zaken doen. Het identificeren van de UBO van onze zakelijke klanten is hiervoor een middel. Dit betekent dat we verplicht zijn om de achtergrondgegevens te controleren. 
Wat is een UBO
Een UBO is een Ultimate Beneficial Owner (uiteindelijke belanghebbende). Dit is de eigenaar, een belanghebbende of een persoon die zeggenschap heeft over een organisatie. Een organisatie kan één of meer UBO’s hebben. Wij hebben de UBO’s nodig met een belang van 25% of meer.
Ik heb een BV, CV, NV, VOF of maatschap. Wat moet ik in de UBO-verklaring invullen?
Vul dan één of meerdere UBO(s) met een belang van 25% in.
Ik ben onderdeel een VVE, vereniging, stichting of kerkgenootschap. Wat moet ik in de UBO-verklaring invullen?
Vul dan de bestuurder(s) in.
Ik heb een eenmanszaak. Wat moet ik in de UBO-verklaring invullen?
Vul in dat geval de gegevens van de natuurlijke persoon in.
Ik heb geen UBO met een belang van 25% of meer. Welke gegevens moet ik opgeven?
Als er geen UBO’s met een belang van 25% of meer zijn, vul dan de gegevens in van degene(n) die bevoegd is/zijn om de onderneming te binden. Hierbij kan gedacht worden aan bestuurder(s) en/of tekeningsbevoegde(n). Er zal altijd minimaal 1 persoon zijn die de onderneming kan binden.
Waarom komt UBO nu meer onder de aandacht?
De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben sancties aangekondigd tegen personen en entiteiten die betrokken zijn bij het conflict in Oekraïne en de vliegramp met vlucht MH17. Hierdoor is er meer aandacht voor UBO ontstaan en wordt de naleving van de Sanctiewet steeds strenger gecontroleerd.
Waarom vraagt BSB Verzekeringen mij nu om UBO-gegevens?
Bij onze periodieke controle is gebleken dat niet alle UBO’s van klanten bij ons bekend zijn. Dit betekent dat niet vastgesteld kan worden of deze klanten op een sanctielijst voorkomen.
Wat heeft BSB Verzekeringen hier zelf al aan gedaan?
In veel gevallen staan deze gegevens geregistreerd bij stichting CIS (=Stichting Centraal Informatie Systeem). Wij maken gebruik van deze database om onze screening uit te voeren. Bij het accepteren van nieuwe klanten vragen wij nu meteen de benodigde gegevens op. Hebben we in het verleden deze acceptatievragen niet gesteld of zijn deze verouderd dan vragen wij ze nu bij jou op.
Waarom is het invullen van UBO-verklaring noodzakelijk
De Sanctiewetgeving verplicht ons om de achtergrondgegevens van onze verzekerden te controleren. Hiervoor moeten wij weten wie de ‘Ultimate Beneficial Owners’ (UBO’s) van onze zakelijke klanten zijn. De nadruk ligt op de belanghebbenden en niet op de goederen.
Wat gebeurt er als ik de gegevens niet op tijd kan aanleveren?
Als je niet (op tijd) de UBO-verklaring naar ons opstuurt, heeft dit gevolgen voor de verzekering(en) van jouw klant(en). Zonder een UBO-verklaring kunnen we de achtergrondgegevens van onze verzekerden niet controleren. Dit kan als gevolg hebben dat wij bij schades geen uitkeringen mogen doorvoeren of dat we de verzekering(en) van jouw klant(en) moeten beëindigen.
Als ik de gegevens heb aangeleverd, wat gaat er dan gebeuren?
Wij gaan de ingevulde gegevens uit de UBO-verklaring screenen in de database van Stichting CIS (= Stichting Centraal Informatie Systeem). Komt de UBO of bestuurder voor op één of meer Sanctielijsten? Dan hoor je van ons wat de vervolgstappen zijn.
Waar kan ik terecht met vragen?
Mail dan naar bedrijven@bsbverzekeringen.nl of bel ons via  046 4 230 231. 

Documenten

Privacy

Developed by MDesign Web+ Graphic Studio & ISL Marketing
BSB Verzekeringen is onderdeel van:
menu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram