Goed verzekerd op vakantie, dat willen we allemaal. Wanneer er onvoorziene kosten gemaakt moeten worden, je bagage gestolen wordt of je moet de reis noodgedwongen voortijdig afbreken, dan doe je graag een beroep op je reis- of annuleringsverzekering. Maar er is niet altijd dekking. Hoe zit dat?
De meeste reizigers verdiepen zich pas in de verzekeringsvoorwaarden wanneer er echt iets aan de hand is. Het loont de moeite om verzekeringen vooraf met elkaar te (laten) vergelijken zodat je de verzekering selecteert die het beste bij je past. Voorwaarden kunnen namelijk van elkaar verschillen. Verzekeraars bepalen zelf welke situaties ze willen verzekeren en welke situaties niet: er geldt dan een zogenoemde uitsluiting. Ook zijn veel verzekeringen modulair opgebouwd, het is dan zaak om de juiste modules te selecteren.
UitsluitingenUitsluitingen die vaak voorkomen zijn deze:
Wanneer een klant en een verzekeraar het niet eens worden, dan kan de klant het geschil voorleggen aan het Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Kifid heeft in een kennisdocument aan de hand van voorbeelden uitgelegd welke aspecten in deze zaken een rol spelen. Van belang is dat de verzekeringsvoorwaarden duidelijk zijn opgesteld. Is een bepaalde bepaling in de voorwaarden voor meerdere uitleg vatbaar, en bestaat er dus reële twijfel, dan geldt dat de meest gunstige uitleg voor de consument wordt toegepast.
BagageVeel geschillen met de reisverzekeraar gaan over gestolen bagage. Een verzekeraar verwacht dat je goed op je spullen let en de 'normale voorzichtigheid' in acht neemt. Wat de verzekeraar precies van je mag verwachten, hangt af van een aantal zaken. Zo is van belang wat er precies in de verzekeringsvoorwaarden staat. Ook het soort bagage speelt een rol. Gaat het om ‘gewone’ bagage of om een tas met kostbaarheden?